Gewoon waar het kan, speciaal waar nodig.

Goed leven en leren voor elke leerling

« Terug naar overzicht
20-03-2025

Leerlingen met ernstige verstandelijke beperkingen (evb) hebben speciale behoeften als het gaat om onderwijs en begeleiding. Bij Punt Speciaal zetten we ons actief in om hier zo goed mogelijk op aan te sluiten.

Sinds schooljaar 2022-2023 werken we met de LACCS-methode. Deze methode helpt ons precies te zien wat leerlingen nodig hebben voor een goed leven.

LACCS richt zich op vijf belangrijke gebieden:

1. Lichamelijk welzijn
Leerlingen voelen zich goed als hun lichaam gezond is. Ze hebben goede voeding nodig, een goede verzorging en eventuele gezondheidsproblemen worden snel behandeld.

2. Contact
Voor leerlingen met evb is het belangrijk om gezien en geliefd te worden. Ze moeten zich verbonden voelen met anderen en merken dat ze er écht bij horen.

3. Stimulerende tijdsbesteding
Leerlingen ontwikkelen zich beter wanneer ze gevarieerde en zinvolle activiteiten doen. Uitdagende en afwisselende bezigheden helpen hen om nieuwe dingen te leren.

4. Alertheid
Voor een goed leven is het belangrijk dat leerlingen rustmomenten hebben, zich veilig voelen en een duidelijk dag- en nachtritme ervaren.

5. Communicatie
Het is essentieel dat leerlingen zich begrepen voelen en zelf ook begrijpen wat er om hen heen gebeurt. Ze hebben ruimte nodig om zelf keuzes te maken, passend bij hun mogelijkheden.

Een goed leven betekent dat het goed voor elkaar is op alle vijf de LACCS-waarden. Daarom voeren we op school het 'goed leven gesprek'. Tijdens dit gesprek zijn ouders, klassenleiding, de betrokken orthopedagoog en intern begeleider aanwezig. Samen bepalen we aan welke doelen we het komende jaar gaan werken. 

 

Naast het werken met de LACCS-waarden is ontwikkelingsdenken heel belangrijk binnen Mikado. Ontwikkelingsdenken helpt ons beter te begrijpen waar de leerling staat in zijn of haar ontwikkeling. We onderscheiden daarbij drie fases:

1. Sensatiefase
In deze fase draait alles om zintuigelijke ervaringen. Leerlingen ontdekken de wereld vooral door wat ze zien, voelen, horen, ruiken en proeven.

2. Klikfase
In deze fase draait het om verwachtingen en herkenning. Leerlingen gaan verbanden leggen tussen acties en reacties en beginnen situaties te herkennen.

3. Begrijpfase
In deze fase gaat het om inzicht en logisch nadenken. Leerlingen begrijpen steeds beter hoe situaties in elkaar zitten en waarom dingen gebeuren.

Leerlingen bewegen zich vaak heen en weer tussen deze fases. Soms beheersen ze een vaardigheid wel, maar lukt het niet altijd om die vaardigheid te laten zien. Dat betekent dat er een verschil is tussen wat een leerling kan en wat hij op dat moment aankan. Het is daarom belangrijk om goed te kijken naar de omstandigheden waarin leerlingen zich het beste laten zien. Door hier rekening mee te houden, krijgen we handvatten voor de juiste ondersteuning.

Voorheen werkten we vooral met doelen vanuit vaste leerlijnen. Nu stellen we doelen op basis van wat een leerling nodig heeft om zich goed te ontwikkelen. Dit doen we altijd samen met ouders of verzorgers, zodat iedereen betrokken is.

Een mooi voorbeeld laat zien hoe goed deze aanpak werkt. Tijdens een gesprek met ouders en begeleiders kwam naar voren dat een leerling van Mikado zijn medicatie op school moeilijk innam, terwijl dit thuis wel goed ging. Door samen te kijken naar wat thuis anders ging, ontdekten we dat de leerling thuis zijn medicatie in een blauwe beker kreeg. Toen we dit op school ook deden, ging het direct beter. Zo’n kleine aanpassing maakte een groot verschil voor het welzijn van deze leerling.

Door goed naar leerlingen te kijken en écht naar ouders te luisteren, zorgen we er bij Mikado samen voor dat leerlingen met evb zich optimaal kunnen ontwikkelen en gelukkig zijn.